De Nieuwe Algemene Belgische Expeditievoorwaarden 2024 (hierna: “ABEV 2024”) zijn geactualiseerd om beter aan te sluiten bij de actuele juridische en economische situatie. Deze herziening heeft tot doel een evenwicht te bewaren tussen de rechten en verplichtingen van zowel de opdrachtgever als de expediteur.
Douane- en Fiscale Vertegenwoordiging:
Door de formulering van artikel 1.1, eerste lid, van de ABEV 2024, de omschrijving van het begrip ‘Expediteur’ in artikel 1.2 en de classificatie van de ‘Commissionair-Expediteur’ in artikel 1.3, kan er mogelijk discussie ontstaan over de vraag of Douanevertegenwoordigers zich nog kunnen beroepen op de ABEV 2024. In het verleden werd de toepassing van de ABEV 2005 in overeenkomsten met betrekking tot douanevertegenwoordiging doorgaans geaccepteerd door rechtspraak en doctrine. FORWARD BELGIUM raadt douanevertegenwoordigers aan om gebruik te maken van het FORWARD standaardcontract voor douanevertegenwoordiging, waarin expliciet de toepasselijkheid van de ABEV-voorwaarden wordt opgenomen.
Imprevisieleer:
Artikel 3.5.2 van de ABEV 2024 biedt een eigen interpretatie van de zogenaamde "imprevisieleer" met een zogenaamde 'hardship-clausule'. Deze clausule is ruimer dan de nieuwe wetgeving in het Burgerlijk Wetboek en maakt heronderhandeling van contracten mogelijk onder bredere omstandigheden dan wettelijk is toegestaan. Artikel 6.1.2 a van de ABEV 2024 sluit de aansprakelijkheid van de expediteur voor “zware fout” uit. Dit roept vragen op over de verenigbaarheid van dit artikel met artikel VI.91/5, 6° van het Wetboek Economisch Recht, dat het gebruik van dergelijke bedingen in principe verbiedt, tenzij de noodzaak om ze op te nemen aangetoond wordt. De rechtmatigheid van deze bepaling zal waarschijnlijk een onderwerp van discussie vormen voor de Belgische rechtbanken.
Opzegging:
De ABEV 2024 introduceert een nieuwe clausule voor de beëindiging van het contract tussen de expediteur en de opdrachtgever. De beëindiging kan alleen plaatsvinden met instemming van de expediteur. De vergoeding bij beëindiging is beperkt tot de reeds gemaakte kosten en geleverde diensten, zonder compensatie voor gederfde winst.
Samenloop en quasi-immuniteit:
Met de wijziging in het Burgerlijk Wetboek per 01/01/2025 wordt het verbod op samenloop en de quasi-immuniteit van hulppersonen (voorheen “uitvoeringsagenten”) opgeheven. De ABEV 2024 speelt hierop in door expliciet buitencontractuele aansprakelijkheid af te wijzen en toe te staan dat de expediteur de bevrijdingsbedingen die hij met hulppersonen is overeengekomen, kan inroepen tegenover zijn opdrachtgever.
Limitatie:
De ABEV 2024 beperken de aansprakelijkheid tot een bedrag per kilogram, uitgedrukt in SDR, met een maximum van 32.500 SDR per schadegeval. Ook de limitatie waarop een commissionair-vervoerder zich kan beroepen, is gedetailleerder uitgewerkt. De aansprakelijkheid van de commissionair-vervoerder wordt bij vertragingsschade beperkt tot de vrachtkosten.
Voorrecht en pandrecht:
Artikel 7 van de ABEV 2024 breidt het retentierecht van de expediteur uit naar alle goederen die voor de uitvoering van het contract zijn toevertrouwd, evenals de gelden en documenten die deze goederen vertegenwoordigen. De vereiste goede trouw van de expediteur, zoals in de rechtspraak, wordt echter niet expliciet opgelegd door de ABEV 2024.
Verjaring:
De ABEV 2024 verlengen de verjaringstermijn van 6 maanden naar 9 maanden. De mogelijkheid voor de expediteur om naast de exclusief bevoegde rechtbank ook andere rechtbanken te benaderen, blijft bestaan, maar dit kan verwarrend zijn en mogelijk in strijd met het Wetboek Economisch Recht. Deze eenzijdige mogelijkheid voor de expediteur om andere rechtbanken te benaderen creëert een juridisch onevenwicht tussen de rechten en verplichtingen van de partijen, wat volgens artikel VI.91/3 van het Wetboek Economisch Recht onrechtmatig kan zijn en dus nietig.
Douaneaansprakelijkheden:
De garantiestelling door de opdrachtgever voor douaneschulden is verder uitgebreid. De opdrachtgever moet, op eerste schriftelijk verzoek van de expediteur, een onherroepelijke en onvoorwaardelijke financiële garantie verstrekken die de hoofdsom, rente en kosten dekt.
Aansprakelijkheid van de Opdrachtgever:
De aansprakelijkheid van de opdrachtgever ten opzichte van de expediteur is verruimd. De expediteur kan nu voor alle schade en kosten die hij van de opdrachtgever verwacht te lijden, een garantie eisen, niet alleen voor douane- en overheidsclaims, maar ook voor andere schadeclaims. Dit biedt de expediteur bescherming tegen het risico van insolventie van de opdrachtgever.
Meer weten?
Dit was een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen die de ABEV 2024 introduceren. Voor specifieke vragen over de ABEV 2024 kunt u altijd contact opnemen met een van onze advocaten John Wolfs.
Opmerkingen