top of page

De vrachtwagenheffing is in aantocht

  • thelder8
  • 26 aug
  • 3 minuten om te lezen

Verdwijning van de Eurovignet

Per 1 juli 2026 geldt in Nederland een vrachtwagenheffing. Zodra de vrachtwagentol van kracht wordt, zal het Eurovignet in Nederland afgeschaft worden. Het Eurovignet is de belasting voor zware motorrijtuigen (bzm), welke van toepassing is op vrachtwagens met een technische maximummassa van 12.000 kilo of meer. Wees ervan bewust dat het Eurovignet wel verplicht blijft voor Zweden en Luxemburg.

 

Vanaf de invoer van de vrachtwagenheffing zal de Nederlandse regelgeving meer op één lijn liggen met regelgeving van de landen om ons heen. Eigenaren van vrachtwagens zullen dan een bedrag per gereden kilometer moeten betalen. De vrachtwagenheffing zal van toepassing zijn op nagenoeg alle snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen.

 

Het doel van de vrachtwagenheffing is om het vrachtvervoer over de weg duurzamer en efficiënter te maken. Een groot deel van de opbrengst van de vrachtwagenheffing zal namelijk naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van wegvervoer gaan.

 

Boordapparatuur

Voor het betalen van de vrachtwagenheffing is een aanbieder noodzakelijk. Deze aanbieder levert de boordapparatuur waarmee de gereden kilometers, waarover vrachtwagenheffing verschuldigd is, bijgehouden zullen worden. Deze boordapparatuur wordt ook wel OBU (on-board unit), tolbox of tolkastje genoemd. (Let op, in tegenstelling tot andere landen moet de boordapparatuur in Nederland in de vrachtwagens altijd aanstaan, óók op de wegen waar geen vrachtwagenheffing geheven wordt) Enkel als de vrachtwagen geparkeerd is, mag de boordapparatuur uitstaan.

 

Ook regelt de aanbieder de betaling van de vrachtwagenheffing. De aanbieder draagt de betaalde vrachtwagenheffing af aan de overheid. Indien al een aanbieder is gecontracteerd voor ritten buiten Nederland, kan het contract met deze aanbieder worden aangepast in verband met de vrachtwagenheffing in Nederland. Het is belangrijk om de aanbieder goed uit te kiezen, aangezien niet elke boordapparatuur ook buiten Nederland te gebruiken is. Bovendien is niet elke boordapparatuur, waarmee in het buitenland gereden kan worden, in Nederland te gebruiken.

 

Boetes

Een contract met een aanbieder moet tijdig worden afgesloten. Indien uw vrachtwagens geen werkende boordapparatuur hebben, mogen deze vrachtwagens namelijk per 1 juli 2026 niet de weg op. Per 1 juli 2026 kunnen boetes opgelegd worden voor onder andere de volgende gevallen:

·         Geen contract met een aanbieder voor het betalen van vrachtwagenheffing in Nederland.

·         De boordapparatuur hoort bij een andere vrachtwagen.

·         De boordapparatuur staat uit.

·         De boordapparatuur werkt niet (goed).

·         Geen boordapparatuur aanwezig.

 

Veranderingen motorrijtuigenbelasting

Vanwege de invoer van de vrachtwagenheffing, zal de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens gewijzigd worden. Per 1 juli 2026 wordt de motorrijtuigenbelasting in Nederland voor vrachtwagens van het type N2 (met een gewicht tot 12.000 kg) afgeschaft. Voor vrachtwagens van het type N3 (met een gewicht van 12.000 kg of meer) wordt de motorrijtuigenbelasting aanzienlijk verlaagd.

 

Kosten vrachtwagenheffing

Het tarief wat per gereden kilometer verschuldigd is, wordt voornamelijk gebaseerd op de CO2-uitstoot van de vrachtwagen. Oftewel, hoe lager de uitstoot van de wagen, hoe lager het tarief per gereden kilometer. Voor het vaststellen van het te betalen tarief zijn de volgende gegevens benodigd:

1.    Technische maximummassa

2.    CO2-emmissieklasse

3.    Euro-emmissieklasse (enkel als uw vrachtwagens onder de CO2-emissieklasse 1 vallen).

De RDW heeft een rekentool voor het vaststellen van het tarief beschikbaar gemaakt op de website.

 

Ontheffing of vrijstelling

In enkele gevallen is het mogelijk om een ontheffing of een vrijstelling voor vrachtwagenheffing te verkrijgen. Een ontheffing kan aangevraagd worden voor bijvoorbeeld vrachtwagens die 40 jaar of ouder zijn. Een vrijstelling geldt voor bijvoorbeeld elektrische vracht- en bestelwagens tot en met 4.250 kg. Een emissievrije vrachtwagen boven de 4.250 kg zal aanzienlijk minder hoeven te betalen vergeleken met een EURO VI dieselvrachtwagen. In het geval de vrachtwagens een Nederlands kenteken hebben, is de vrijstelling automatisch geregeld. Dit geldt niet voor een eventuele vrijstelling, deze zal aangevraagd moeten worden.

 

Subsidies

Er bestaan diverse subsidieregelingen voor elektrisch rijden, zoals de SEBA en AanZET. Deze regelingen zijn bedoeld om de overstap naar een elektrisch voertuig aantrekkelijker te maken. Zo biedt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meerdere subsidies aan ter ondersteuning van elektrisch rijden.

 

Meer weten?

Heeft u vragen over de vrachtwagenheffing of uw contract met uw aanbieder? Of heeft u een andere juridische vraag? Neem dan contact op met advocaat John Wolfs, die al meer dan 30 jaar ervaring heeft op het gebied van onder andere transport en logistiek.


Opmerkingen


bottom of page