In een reclamecampagne van Shell wordt beweerd dat de CO2 die door een klant wordt uitgestoten, wordt gecompenseerd door het betalen van één eurocent per liter brandstof. Met deze ‘CO2-credits’ tracht Shell onder andere bossen te beschermen. Een groep rechtenstudenten stelt dat de beweringen van Shell over de compensatie van CO2 uitstoot en de bescherming van bossen niet kloppen en misleidend zijn. Zij stellen onder meer dat een bos in Peru, dat Shell beweert te beschermen, helemaal niet beschermt hoefde te worden, omdat dit bos niet bedreigd werd door houtkap. Als reactie op de beweringen van Shell hebben zij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Shell stelt dat eerdere klachten werden afgewezen door de Reclame Code Commissie. Zo oordeelde de Reclame Code Commissie eerder dat uitingen van Shell over CO2-neutraal rijden niet misleidend waren en dat het gebruik van de CO2-credits kan verwijzen naar het aanplanten van nieuwe bossen, of het actief beschermen van bossen.

Heeft u vragen over misleidende reclame of heeft u advies nodig? Neem gerust contact op met John Wolfs.

16 april 2021

Bron: nu.nl